لوگو چه انواعی دارد و هرنوع چه تفاوتی با انواع دیگر دارد

آشنایی با انواع لوگو

لوگو چه انواعی دارد و هر نوع چه تفاوتی با انواع دیگر دارد، کدام لوگو بیشتر به موفقیت برند کسب‌وکار ما کمک خواهد کرد. در این مطلب انواع لووگو را به 7 دسته تقسیم کردیم، در ادامه با وب‎سایت جی‌موویک همراه باشید تا با انواع مختلف لوگو بیشتر آشنا شوید.

 

1. امبلم (Emblem) لوگو

امبلم لوگو یکی از قدیمی‎ترین سبک‌های طراحی است که در خلق لوگو برای کسب‎وکارهای حوزه‎های مختلف استفاده می‎شود. مهرها، پرچم‎ها و نمادهایی که از آثار و بناهای قدیمی، در کتاب‎های تاریخ دیده‎ایم، همگی نمونه‎ای از امبلم لوگو محسوب می‎شوند.

امبلم لوگو شامل متن، نماد یا یک تصویر می‌شود که درون یک طراحی هندسی ترسیم شده باشد. ابلم لوگوها، حال و هوایی سنتی و قدیمی به لوگوی کسب‎وکار شما می‎بخشند. عموما در طراحی امبلم لوگوها جزئیات زیادی مورد توجه طراح قرار می‎گیرند و این نوع از لوگوها بیشتر در معرفی کسب‌وکارهایی مؤثرند که تلاش می‎کنند تا جلوه‎ای رسمی و جاافتاده از برند خود به نمایش بگذارند.

اگر امبلم لوگو را برای طراحی لوگوی کسب و کار خود انتخاب کنید، به صورت ناخودآگاه سابقه و قدمت زیاد برند خود را به مخاطب القا خواهید کرد، علاوه بر این موضوع دست طراح در ترسیم این نوع لوگو بازتر خواهد بود چرا که در این سبک از طراحی لوگو کم‎تر به نمونه‎های مشابه بر می‎خوریم.

احتمالا تنها نکته‎ی منفی طراحی لوگو به سبک امبلم، ناتوانی از بین رفتن جزئیات با تغییر اندازه لوگو است، در واقع امبلم لوگوها زمانی که در اندازه‎های کوچک نمایش داده شوند و یا در بیلبوردهای تبلیغاتی نقش ببندند، توانایی خود را برای نمایش جزئیات از دست می‎دهند.

نمونه‎هایی از امبلم لوگو را در طراحی‎های زیر مشاهده می‎کنید:

2. نماد (آیکون یا نشانه)

این نوع از لوگو به صورت شکل طراحی می‎شود و به نام، موضوع یا فعالیت برند مورد نظر اشاره می‎کند. اشکال به سادگی در ذهن مخاطبان ثبت می‎شوند و عدم آگاهی از زبان مشترک نیز مانع و خللی در این راه ایجاد نخواهد کرد.

توجه داشته باشید که در این طراحی نیز می‎توان نام برند را در کنار یا زیر شکل طراحی شده یادداشت کرد. اما در هر صورت تمرکز طراحی بر روی شکل لوگو خواهد بود و برای نوشتن نام برند از فونت‌های آماده و البته متناسب استفاده خواهد شد.

در شکل زیر انواع مختلفی از این نوع لوگو را مشاهده می‎کنید:

3. لوگو تصویری، پیکتوریال یا لوگو نماد

لوگو تصویری، طرحی است که تنها برای بیان معنای نمادین برند، ترسیم شده است. به همین دلیل نیز اگر این نوع سبک از طراحی لوگو را انتخاب کنید، حتما باید توجه داشته باشید که لوگوی طراحی شده به طور کامل ویژگی‎های مختلف برند شما را در ذهن مخاطب یادآوری کند.

بعضی از برندهای بسیار شناخته شده مانند استارباکس، برای معرفی برند خود از 2 نوع لوگو استفاده کرده‎اند: در واقع لوگوی استارباکس و به مرور زمان در ظرف چند سال از سبک امبلم لوگو به لوگو نماد تبدیل شده است. البته این اتفاق زمانی ممکن شد که استارباکس به نام و نشان تجاری شناخته شده‎ای در میان مخاطبان و مشتریان تبدیل شده بود.

بنابراین اگر در نظر دارید تا برای برند نوپای خود از سبک لوگوی تصویری استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که در ابتدای کار مجبور خواهید بود تا در کنار نماد انتخاب شده برای برند خود از نوشته نیز استفاده کنید تا مخاطبان به تدریج نماد طراحی شده به نماینده‎ی تصویری برند شما تبدیل شود.

البته گزینه‌ی دیگری نیز در طراحی لوگو به سبک لوگو نماد وجود دارد و به این معنا که در انتخاب نماد مورد نظر چنان خلاقیت و دقتی به خرج دهید که نماد مورد نظر، حتی بهتر از یک نوشته نام و نشان تجاری شما را نمایندگی کند.

با توجه به این توضیحات، توصیه می‎شود اگر به فکر طراحی لوگو برای یک کسب‎وکار نوپا هستید، در همان ابتدای کار، با لوگو نماد شروع نکنید و ابتدا از سبک طراحی در لوگو استفاده کنید که اطلاعات کامل و جامعی از برند شما در اختیار مخاطب قرار می‎دهد و سپس به تدریج و گام به گام در مسیر تبدیل طراحی لوگوی اولیه به لوگو نماد گام بردارید.

در شکل زیر چند نمونه از مشهورترین برندهایی که در طراحی لوگو از لوگو تصویری استفاده کرده‎اند را مشاهده می‎کنید:

4. نوشتاری (ورد مارک، لوگو تایپ)

در لوگوی نوشتاری نام برند با استفاده از یک فونت از پیش آماده یا سفارشی، به صورت نوشتاری، دست‎نویس می‎شود و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار می‎گیرد. در این نوع لوگو می‎توان نام برند را با استفاده از فونت انتخاب شده، بازنویسی کرد یا اینکه با استفاده از یک طراحی خلاقانه و مفهومی، به نام لوگو در حالت نوشتار شکل و حالتی خاص و منحصربفرد داد.

یکی از امتیازهای لوگوی نوشتاری این است که این نوع لوگو به زمان وابسته نیست و همیشه قابل استفاده است. چند نمونه از لوگوهای نوشتاری را در تصویر زیر می‌بینید:

5. حرفنماد (لترمارک، مونوگرام)

حرفنماد یکی دیگر از انواع لوگو است که با استفاده از حرف اول نام برند یک کسب و کار طراحی می‎شود. در این حالت نماد تقریبا حکم حرف یا حروف اول نام برند را خواهد داشت. از این نوع لوگو معمولا زمانی استفاده می‎شود که نام برند طولانی یا خواندن آن بسیار سخت باشد.

استفاده از حرفنماد به مخاطب شما کمک خواهد کرد تا نماد و لوگوی طراحی شده را بهتر به ذهن بسپارد. برای آشنایی بیشتر با این سبک طراحی لوگو به تصاویر زیر دقت کنید.

6. لوگوی ترکیبی:

در بسیاری از برندها شاهد هستیم که نوشتار به همراه برند، در کنار هم استفاده می‎شود. در این حالت حتی امکان دارد که از چند سبک طراحی لوگ به صورت ترکیبی در کنار یکدیگر استفاده شود. با توجه به این توضیحات، در نوع لوگوی ترکیبی این احتمال وجود دارد که نتوانید نماد را به تنهایی استفاده کنید و مجبور شوید که نماد و نوشتار را با هم در کنار یکدیگر استفاده کنید.

نمونه‎هایی از انواع لوگوی ترکیبی در شکل زیر نمایش داده شده‎اند:

5. لوگوی کلاسیک یا درهم (سبک قدیمی)

در وهله اول باید توجه داشته باشید که استفاده از این لوگو به دلیل اینکه در طراحی آن اصل اساسی «سادگی» رعایت نمی‎شود، چندان توصیه نمی‎شود. عموما لوگوهای کلاسیک، چند قسمتی و شلوغ هستند و در طراحی آن‌ها از نام برند در حالات و اشکال مختلف با نمادها و شکل‎های دیگر ترکیب می‎شوند.

یکی از اشکالات لوگوهای کلاسیک این مورد است که این نوع لوگو، در اندازه‎های کوچک، ناخوانا و غیر قابل تشخیص خواهد بود و به همین خاطر نیز خیلی سخت در خاطر مخاطبان باقی می‎ماند. لوگوهای زیر نمونه‎هایی از لوگوی کلاسیک محسوب می‎شوند:     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *