برندینگ و پنج اشتباه مرگبار

بارها دیده شده است که کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها، در مراحل ابتدایی شروع کار خود، اشتباهات جبران‌ناپذیری را در زمینه‌ی برندینگ مرتکب می‌شوند. البته این قضیه فقط شامل حال استارت‌آپ‌های تازه‌کار نمی‌شود و بارها مشاهده شده که حتی شرکت‌های بزرگ نیز به امید اجرای ایده‌های نوآورانه و با هدف ریبرندینگ نام و نشان تجاری شرکت خود،‌ مرتکب اشتباهات فاحشی می‌شوند که پیامدهای زیان‌باری برای شرکت به دنبال دارند.

علت اینکه بسیاری از کارآفرینان در زمان برنامه‌ریزی برای ریبرندینگ شرکت خود با مشکل مواجه می‌شوند، این مسأله است که هنوز بسیاری از مدیران و کارآفرینان به اهمیت بازسازی برند کسب‌وکار خود پی نبرده‌اند و ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های این امر مهم را درک نکرده‌اند.

اما پیش از هر موضوعی باید از خود بپرسیم که برند چیست؟ قبل از پاسخ به این سؤال، باید توجه داشت که برند هر کسب‌وکار بسیار فراتر از لوگو و هویت بصری است که با دیدن آن هر نام و نشان تجاری را به خاطر می‌آوریم. به طور خلاصه، برندینگ را می‌توان به تمام تلاش‌هایی اطلاق کرد که یک کسب‌وکار به کار می‌بندد تا مشتریان را متقاعد کند، چرا باید از محصولات و خدمات این کسب‌وکار خاص استفاده کنند.

با این توضیح مشخص می‌شود که تمام راه‌های ارتباطی و نه فقط طرح‌های بصری، نقشی کلیدی در تقویت اعتماد مشتریان نسبت به برندی خاص ایفا می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد راهکارهایی صحبت کنیم که کمک می‎کنند تا چه در زمان تعیین برنامه‌های راهبردی و چه هنگام طراحی هویت بصری برند خود از اشتباه‌های رایج در این حوزه، پرهیز کنید.

هنگام طراحی یا بازسازی هر برند قبل از هر کاری باید به برنامه‌های بلند مدت و راهبردی نظر داشته باشیم، موضوعی که عموما نادیده گرفته می‌شود.

عدم تعریف دقیق از استراتژی برندینگ در گام اول برندسازی

برای اینکه تعریف دقیقی از استراتژی برندینگ خود داشته باشید، باید اهداف کسب‌وکار خود را شناسایی کنید. از حال و روز و نقشه‌های رقیبان خود مطلع باشید و به خوبی بدانید کدام گروه‎های سنی و جنسی مشتری محصولات و خدمات شما خواهند بود.

به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید به تصویر بزرگ بیندیشید و چشم‌انداز کاری کسب‌وکار خود را در راستای خلق تجربه‌ه‎ای دلنشین برای مشتریان ترسیم کنید. هر زمان اهداف کسب‌وکار خود را به روشنی مشخص کنید، به این نکته پی خواهید برد که مهم نیست شما چه رنگی را بیشتر دوست دارید یا کدام تصویر، بیشتر با سلیقه‌ی شما جور در می‌آید، بلکه باید ببینید کدام طرح و تصویر در جذب و متقاعد کردن مشتری برای استفاده از خدمات و محصولات برند شما مؤثرتر خواهد بود.

Great-SEO-With-Your-Brand
Documents Paperwork Business Strategy Concept

عدم تخصیص بودجه کافی برای برندینگ در آغاز کار

یکی از اشتباهات رایج کسب‌وکارها در مراحل ابتدایی فرایند برندینگ، استفاده از خدمات ارزان قیمت برای طراحی لوگو و … است، استفاده از سایت‌های آنلاین طراحی لوگو برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یکی دیگر از اشتباهاتی است که به بهانه‌‎ی محدودیت‌های مالی،‌ رخ می‌دهد.  

تقریبا تمامی کسب‌وکارها تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا از راه‌های مختلف در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. اما از آن طرف هم، خدمات باکیفیت و یکتا، با قیمت ارزان به دست نمی‌آیند. امروزه در بازار با هر قیمتی می‌توان خدمات طراحی لوگو، سایت و هویت بصری را تهیه کرد، اما خدماتی که ارزان خریداری شوند، به هیچ وجه در جلب نظر مخاطبان و مشتریان موفق نخواهند بود.

صرفه‌جویی در طراحی لوگو و سایت، کسب‌وکار شما را صاحب لوگو و سایت خواهد کرد، اما این لوگو یا سایت در نهایت بیشتر به اعتبار و جایگاه اقتصادی شما لطمه خواهد زد تا اینکه به موفقیت برند شما کمکی کند. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر چه صرفه‌جویی در هزینه‌‌های طراحی لوگو و سایت به کسب‌وکار شما لطمه می‌زند،‌ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما با صرف هزینه‌های گزاف به محبوب‌ترین برند در بازار تبدیل شوید و برای رسیدن به این هدف، خرید خدمات با کیفیتُ تنها یکی از عواملی خواهد بود که به آن نیاز خواهید داشت.

ناتوانی در تمایز برند خود از سایر رقبا

هر روزه سیلی از پیام‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی بر سرمان آوار می‌شود و بسیاری از این پیام‌ها و آگهی‌ها را در همان ثانیه‌های اول به فراموشی می‌سپریم و تنها آگهی‌هایی را به خاطر می‌سپریم که جذاب‌تر باشند و با بقیه‌ی پیام‌هایی که تاکنون دیده‌ایم،‌ فرق داشته باشند.

طراحی و ساخت آگهی‌های یگانه و منحصربفرد، به جای اینکه در برندینگ، شما را همرنگ سایر رقبا کند، بستری فراهم می‌کند تا شما با ایستادن بر شانه‌ی رقبا، چند سر و گردن از آن‎ها بالاتر بایستید و بهترین جلوه را در چشمان مشتریان داشته باشید.

توجه داشته باشید تا زمانی که شناخت کاملی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود نداشته باشید و درباره‌ی توانمندی‌های رقیبان خود به خوبی تحقیق نکرده باشید، قادر نخواهید بود تا ویژگی‌های متمایزکننده‌ی کسب‌وکار خود از رقبا را به درستی برای مخاطبان به تصویر بکشید.

خطای مناسبتی در برندینگ و انتخاب مخاطب

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، برقراری ارتباط با مخاطب اصلی، برای موفقیت هر برندی حیاتی است. پس نباید دنبال بهترین طراح یا کارگردان هنری باشید که آگهی مورد علاقه‌ی شما را به بهترین وجه ممکن طراحی می‌کند یا می‌سازد،‌ بلکه باید ببینید مخاطب شما چه سلیقه‌ای دارد و بیشتر جذب چه نوع پیامی می‌شود. 

اگر در گام‌های ابتدایی ساخت برند کسب‌‌وکار خود هستید، برای دسترسی به مخاطبان واقعی باید پاسخ روشنی برای پرسش‌های زیر داشته باشید:‌

موفقیت در برندینگ و کشف ظرفیت های تازه

در 10 سال گذشته، مبحث برندینگ به یکی از موضوعات داغ مدیریت برند تبدیل شده است. اما همچنان بسیاری از برندهای بزرگ نیز هنگام تلاش برای تعمیم یا بسط برند خود، راه را به خطا می‌روند. برای مثال برند مک دونالد به عنوان سلطان فروش همبرگر را در نظر بگیرید که تلاش کرد تا سهمی نیز از بازار فروش پیتزا به دست بیارود،‌ اما نتوانست مشتریان خود را در این زمینه با خود همراه کند.

البته تجربه‌های موفقی هم وجود دارند که می‎توان به عنوان الگو به آن‎ها نگریست، مثل برند بیک که موفق شد تا با تعمیم برند خود علاوه بر بازار نوشت‌افزار، سهمی نیز از بازار تیغ ریش‌تراشی و عطر هم بدست بیاورد.

منبع وبسایت ebaqdesign.com ؛‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *